Deze tekst werd voorgelezen na de zondagsviering van 21 juni 2026
Het familiefeest leek ons een uitstekende gelegenheid om een beetje uitleg te geven over de werking van Dominicus-Gent. Sommige zaken zijn misschien heel vertrouwd andere een beetje onbekend.
Dominicus-Gent wordt gedragen door een heel grote groep vrijwilligers die georganiseerd zijn in verschillende werkgroepen. We zijn een vzw met een bestuur waarover we vandaag geen uitleg geven behalve dat alle deelwerkingen daarin vertegenwoordigd zijn. Onze werking wordt niet gesubsidieerd of gesponsord maar draait op vrijwillige bijdragen van ons allemaal.
De Werf is de groep van voorgangers die momenteel bestaat uit 14 leden. De Werf vergadert 1 keer per maand om alles wat betrekking heeft op de vieringen te organiseren en te evalueren. De planning, het verslag en de opvolging van dit overleg gebeurt door het Ateljee. Dat zijn 3 mensen van de Werf die gedurende 3 jaar die taak op zich nemen. De voorbije 3 jaren waren dat Ingrid, Hilde en ikzelf. Reeds enkele decennia houden we dit roterend leiderschap aan. Vanaf begin september wordt dit opgenomen door Ignace, Jo en Hilde die voor de continuïteit zorgt. Twee keer per jaar (in september en eind januari) houden we met de Werf een Breed Beraad. Dat houdt in dat we op vrijdagavond of op zaterdagvoormiddag een vormingsmoment organiseren voor de voorgangers. Regelmatig worden die vormingen voor iedere geïnteresseerde opengesteld, een enkele keer niet. Wanneer het nodig is inhoudelijke thema’s binnen de voorgangersgroep te verhelderen en/of te verdiepen. Daaropvolgend gebeurt de planningsvergadering waarop de thema’s en voorgangers voor het komende halfjaar vastgelegd worden. De vieringen worden telkens door minstens 2 voorgangers voorbereid nadat op de Werf een voorstel voor een thematische reeks werd besproken. Bijvoorbeeld rond Verzet of fragmenten uit het Johannesevangelie of Vrouwen in duistere tijden enz….
Op het Werfoverleg wordt telkens ook aandacht besteed aan de andere groepen die mee deze vieringen en de gemeenschap mee uitbouwen: de logistiek, de streaming, de zang, de communicatie met Nieuwsbrief, website en Bijlichten, de vorming, de grootoudergroep, de diaconie en het bestuur. Naast die interne groepen komen ook de externe groepen waarin de Werf een vertegenwoordiging heeft, ter sprake: de interlevensbeschouwelijke werkgroep (IWG) de ‘babbelsoep, de dag van de gevangenisbezoeker, LopendVuur, Thope,…
Op een dag als deze mogen we natuurlijk ook het feestcomité en de wereldwinkelwerking niet vergeten.
Wie wat doet en waarvoor kan aangesproken worden, kan je binnenkort lezen op de website waarin voortaan naast de namen ook foto’s prijken, zodat je iedereen meteen kan herkennen.
